Obsługa techniczna wszystkich maszyn i urządzeń wykorzystywanych w lotnictwie wymaga stosowania wyrobów gwarantujących spełnianie wyśrubowanych norm bezpieczeństwa. Branża lotnicza stawia więc wysokie wymagania przed firmami dostarczającymi materiały do produkcji poszczególnych komponentów. Materiały przeznaczone do użytku w samolotach i śmigłowcach, a także sprzęcie używanym do ich obsługi muszą posiadać odpowiednie certyfikaty i dopuszczenia, a także utrzymywać standardy jakościowe. Dotyczy to gotowych uszczelnień oraz służących do ich wytwarzania płyt uszczelniających. Przyjrzyjmy się bliżej kwestii uszczelnień dla lotnictwa.
Stosowanie elementów gumowych w lotnictwie
We wszystkich samolotach z silnikami tłokowymi oraz odrzutowymi, a także w śmigłowcach zachodzi potrzeba stosowania wielu uszczelnień, które zapobiegną wyciekom paliwa, płynów eksploatacyjnych, a także utracie ciśnienia czy przedostawaniu się zanieczyszczeń. Odpowiednie elementy są montowane nie tylko w układach napędowych oraz systemach dostarczania paliwa, ale także w instalacjach pneumatycznych i hydraulicznych. Właściwie dopasowane uszczelnienia będą też potrzebne do zapewnienia szczelności urządzeniom elektronicznym oraz systemom elektrycznym. Nie można zapominać o wykorzystywaniu wyrobów gumowych w roli amortyzatorów drgań czy wygłuszeń. Najwyższej jakości uszczelnienia będą też konieczne w instalacjach obsługujących różnego rodzaju aparaty latające np. jeżeli chodzi o czynności związane z tankowaniem paliwa czy wymianą wykorzystywanych płynów hydraulicznych lub chłodziw.
Jakie wymagania stawia się przed uszczelnieniami lotniczymi?
Uszczelnienia stosowane w lotnictwie muszą być odporne na wiele czynników zewnętrznych. Do najważniejszych należy szeroki zakres temperaturowy oraz odporność na obciążenia mechaniczne, a także wykorzystywane chemikalia od paliwa lotniczego przez smary i oleje aż po glikol czy metanol. Istotny jest też poziom dopuszczalnego ciśnienia i czas, po jakim elastomer utraci swoje właściwości i będzie musiał zostać wymieniony.